Contents
Hva er markedsverdi?
Markedsverdi, også kalt børsverdi, er et finansielt nøkkeltall som brukes til å måle den totale verdien av et selskaps utestående aksjer.
Markedsverdien beregnes ved å multiplisere det totale antallet utestående aksjer med gjeldende aksjekurs. Markedsverdien representerer dermed beløpet du måtte betalt for å kjøpe opp alle aksjene i et selskap.
For eksempel vil et selskap med 10 millioner utestående aksjer priset til kr 100 per aksje ha en markedsverdi på kr 1 milliard.
Hvorfor beregne markedsverdi?
Markedsverdi forteller oss noe om størrelsen på et aksjeselskap. Størrelsen på et selskap har betydning for flere viktige faktorer investorer vurderer når de investerer i aksjer, blant annet total risiko, vekstpotensial og volatilitet.
Siden markedsverdi er et av de beste målene for størrelsen på et børsnotert selskap kan dette tallet fortelle deg noe om hva du kan forvente hvis du kjøper aksjer i selskapet. Dersom du kjenner markedsverdien til et selskap hjelper dette deg med å vurdere potensiell risiko og forventet avkastningen på en investering.
- Store selskaper: Selskaper med høy markedsverdi har en tendens til være velkjente, stabile og modne selskaper i etablerte bransjer. Dette er typisk robuste selskaper som over tid har vist at de kan klare seg gjennom vanskelige markedsforhold. Samtidig kan vekstutsiktene for større selskaper være begrenset fordi de allerede har utnyttet sitt mesteparten av sitt vekstpotensial.
- Mindre selskaper: Har ofte større vekstpotensial. De er typisk yngre selskaper med mindre etablerte forretningsmodeller som ennå ikke har bevist sin bærekraft over tid. Selskaper med lav markedsverdi er mer sårbare i økonomiske nedgangstider og er forbundet volatilitet og større risiko.
Sammendrag
- For å beregne et selskaps markedsverdi, multipliseres antall utestående aksjer med gjeldende aksjekurs.
- Ved å beregne den totale markedsverdien av alle utestående aksjer får man en indikasjon på hvor mye markedet mener et selskap er verdt.
- Markedsverdi sier noe om et selskaps størrelse og gir et sammenligningsgrunnlag for å evaluere et selskap av ulike størrelser.
- Selskaper med høy markedsverdi blir ofte (ikke alltid) ansett som trygge investeringer fordi de som regel er etablerte og stabile selskaper med store markedsandeler i sin bransje.
Hvordan påvirker aksjekursen markedsverdien?
Markedsverdi og aksjekurs representerer to måter å uttrykke det samme på. Enhver endring i den ene gjenspeiles umiddelbart i den andre. Du kan se på markedsverdien som selskapets totale utestående aksjer multiplisert med aksjekursen. Du kan også se på aksjekursen som markedsverdien delt på totalt antall utestående aksjer.
Aksjekursen sier i seg selv lite om et selskaps verdi. For eksempel vil et selskap med 20 millioner aksjer som handles for kr 100 per aksje ha en markedsverdi på 2 milliarder kroner. Et annet selskap med en aksjekurs på kr1000 men bare 10 000 utestående aksjer, ville derimot bare ha en markedsverdi på 10 millioner kroner.
Kan markedsverdi bruke til å verdsette et selskap?
Markedsverdi forteller ingenting om egenverdien til et selskap. Kun en fundamental selskapsanalyse som tar for seg resultater og årsregnskap kan gjøre det. Beregning av markedsverdi alene gir ikke tilstrekkelig informasjon for å verdsette et selskap. Tallet forteller kun hva markedet mener selskapet er verdt for øyeblikket.
Aksjekursen som utregningen av markedsverdi er basert på reflekterer ikke nødvendigvis selskapets faktiske verdi siden aksjer kan være overvurdert eller undervurdert av markedet. Aksjekursen forteller oss kun hvor mye markedet er villig til å betale for selskapets aksjer.
Selv om det viser hvor mye det ville koste å kjøpe alle aksjene i et selskap så har markedsverdien heller ingen direkte sammenheng med hvor høyt selskapet ville blitt priset ved et eventuelt oppkjøp.
Fordeler:
- Enkel og populær metode for verdsette et selskap.
- Kan hjelpe investorer med å identifisere stabile selskaper som er mindre sårbare i nedgangstider
- Kan brukes til å vurdere størrelsen på ett selskap i forhold til et annet.
- Brukes for å vekte aksjer i markedsindekser. En aksje med høyere markedsverdi får en høyere vekting i indeksen.
- Kan brukes til å bygge en velbalansert og diversifisert portefølje.
Ulemper
- Tar ikke hensyn til selskapets gjeld, inntjening eller utbetaling av utbytte.
- Tar heller ikke høyde for faktorer som påvirker antall utestående aksjer som for eksempel tilbakekjøp, emisjoner, ansatteopsjoner eller lignende.
- Kan være misvisende ved lavt handelsvolum.
Bunnlinjen
Markedsverdi gir en rask og enkel fremstilling av hva markedet mener et selskap er verdt og kan være et verdifullt verktøy for å evaluere aksjer og potensielle investeringer i selskap.
Investeringsbeslutninger bør likevel ikke gjøres kun på grunnlag av markedsverdi alene. Markedsverdien bør alltid være en del av en helhetsvurdering og sammenstilles med andre finansielle nøkkeltall, resultatregnskap og vekstutsikter for det aktuelle selskapet.