5 kjennetegn på gode vekstaksjer – Slik finner du de beste vekstselskapene

hobbyinvestor

Hva er vekstaksjer?

Vekstaksjer er aksjer i selskap som forventes å øke salg og inntjening i et høyere tempo enn markedsgjennomsnittet. Aksjekursen i typiske vekstselskaper drives derfor hovedsakelig av forventninger om fremtidig vekst.

Vekstaksjer ser ofte dyre ut og kjennetegnes blant annet av et høyt P/E-tall. Men til tross for at aksjekursen er høy i forhold til inntjening kan vekstaksjer faktisk anses som billige dersom selskapet opplever eksponentiell vekst. Dersom selskapet klarer å opprettholde vekst over tid kan den høye prisingen til en viss grad forsvares.

Vekstaksjer betaler vanligvis ikke utbytte . Etter hvert som vekstselskaper modnes kan noen av dem likevel bestemme seg for å begynne å betale utbytte til sine aksjonærer.

Oppsummering tl;dr

  • Vekstselskaper forventes å ha høyere inntjening og kursutvikling enn andre selskaper i sitt marked.
  • Kjennetegn på gode vekstaksjer inkluderer solid lederskap og forventet vekst i markedet.
  • Vekstaksjer bør kunne vise til sterk salgsvekst innenfor en bred målgruppe eller flere ulike vertikaler.
  • Unngå vekstaksjer som er overvurdert av markedet.

Hva kjennetegner de beste vekstaksjene?

Når du vurderer vekstaksjer vil du oppdage at det kan være store forskjeller fra selskap til selskap. Vekstaksjer kan derfor ikke sammenlignes direkte eller på tvers av sektorer. Likevel har de beste vekstaksjene noen felles egenskaper som du bør være på utkikk etter som vekstinvestor.

Her er 5 egenskaper å være på utkikk etter for å finne gode vekstaksjer:

  • Solid lederskap som kan vise til gode historiske resultater
  • Opererer i en bransje som er forventet og vokse.
  • Har en dominerende markedsandel innenfor sin nisje
  • Sterk salgsvekst over flere kvartaler
  • Produkter eller tjenester med et stort målmarked

De beste vekstaksjene deler ofte mange av de samme egenskapene. Disse inkluderer blant annet et sterkt lederskap og solide vekstutsikter i det aktuelle markedet. Her oppsummeres noen av de viktigste faktorene som kjennetegner gode vekstaksjer.

1. De beste vekstaksjene har også de beste lederne

Vekstselskaper fokuserer kontinuerlig på å øke salg og fortjeneste. Derfor er fremsynet og egenskapene til lederen og ledergruppene en viktig faktor .  Det å drive et selskap i vekst krever innovative, ledere med gode analytiske evner og omstillingsevne. Dette er viktige egenskaper for suksess i alle selskaper, men kanskje spesielt viktig i typiske vekstselskaper.

Vekstinvestorer som søker sin neste investering bør se på selskaper hvor ledere og ledere har gode resultater for suksess og bemerkelsesverdige visjoner for hvor de ønsker å ta organisasjonene sine. Se også etter innovativ tenkning. Steve Jobs og Bill Gates er levende eksempler på innovative bedriftsgründere.

Det kan hende du må undersøke ledernes opptegnelser før de begynte i et potensielt selskap siden vekstselskaper kan være unge uten noen betydelig resultathistorie å dele.

Selv om det kanskje ikke er lett å få øye på den neste store vekstbedriften eller innovatøren, kan forske på lederteam hjelpe. Ikke bli sittende fast med et selskap som følger flokken når du vil ha en som leder den.

Store ledere har vært kjent for å gi kortvarige suksesser. Å studere et selskaps ledergruppe kan luke ut potensielle risikoer.

2. Vekstaksjer opererer i marked med høye forventninger om vekst

For å finne gode vekstaksjer bør du forsøke å identifisere godt etablerte langsiktige markedstrender og selskapene som er best posisjonert til å tjene på dem.

Vekstaksjer er per definisjon avhengig av forventninger om fremtidig vekst. For å finne de beste vekstaksjene bør man derfor forsøke å finne selskaper som befinner seg i en tidlig vekstfase. Selskaper som kun tilbyr produkter eller tjenester som befinner seg i modningsfasen regnes ikke som vekstaksjer.

Enkelte store teknologiselskaper som Google, Amazon, Apple og Microsoft befinner seg i en sektor som har opplevd vedvarende vekst og har samtidig ressurser nok til å kontinuerlig satse på innovasjon eller kjøpe opp fremvoksende teknologi. Disse har derfor klart å opprettholde høy vekst over flere tiår.

3. Vekstaksjer har en dominerende markedsandel i sitt målmarked

I tillegg til å operere i en bransje med høy vekst bør selskapet du velger å investere i ha en dominerende markedsandel i sitt målmarked. Økende markedsandel er en indikator for inntektsvekst og konkurranseevne.

Markedsandelen beregnes ved å dele de totale salgstallene for et produkt innenfor en bestemt næring med salgstallene for selskapet du ønsker å analysere over samme tidsperiode. Markedsandelen er en indikator på hvor konkurransedyktig et selskap er sammenlignet med andre i aktører innenfor samme bransje. En dominerende og økende markedsandel samsvarer som regel med økende inntekter og stigende aksjekurser.

Når du vurderer vekstaksjer bør du se etter selskaper du tror vil være i stand til å opprettholde sitt konkurransefortrinn over tid. Produserer selskapet mange suksessprodukter? Er det høy grad av innovasjon og omstillingsevne eller hviler selskapet på tidligere prestasjoner? Dette er eksempler på spørsmål du som investor bør vurdere før du kjøper bestemmer deg for å kjøpe deg inn i et selskap.

Et godt eksempel er Microsoft (MFST)  som har vært en vekstaksje over flere tiår. Selskapet fortsetter kontinuerlig å forbedre sine produkter og har tilstrekkelig kontantstrøm til å investere i innovative produkter og tjenester (som for eksempel skytjenester og gaming) med enorme målmarkeder.

4. Gode vekstaksjer har sterk salgsvekst

Ledergruppe, vekstutsikter og markedsandeler er viktige faktorer når du vurderer vekstaksjer. En annen nøkkelfaktor er salgstall. Du bør forsøke å finne selskaper kan vise til en økning i salgstall, inntekter og inntjening over flere sammenhengende kvartaler.

For eksempel kan økende salgsvekst i kombinasjon med lansering av nye produkter eller utskiftninger i ledergruppen i selskapet være et godt tegn. Vær mer forsiktig med selskaper som har uregelmessig eller avtagende salgsvekst.

Alle selskaper som øker salg og inntjening over tid vil være attraktive investeringer. Det finnes ingen fasit i forhold til å plukke gode vekstaksjer som forblir vinneraksjer over tid.  Det kan for øvrig være mindre risikabelt å vente til selskapet har oppnådd tosifret prosentvis salgsvekst som en bekreftelse før man kjøper seg inn.

Mange av de beste vekstaksjene har tresifrede vekstrater i startfasen. Men etter hvert som et selskap og en bransje modnes kan salget gradvis avta. Dette kan påvirke aksjekursen negativt. Når du vurderer salgsvekst bør du derfor forsøke å identifisere hvor i syklusen produktet befinner seg.

5. Vekstaksjer har et stort målmarked

Bedrifter blir ikke rike ved å selge et nisjeprodukt til en håndfull kunder. For å vokse trenger man en en stor målgruppe med kunder eller forbrukere å selge produktet sitt til.

For vekstinvestorer er det selskapene med store globale markeder som målmarked som bør vurderes først. Desto større antall potensielle kunder, desto større mulighet for salg og inntekter som driver vekst. 

Et eksempel er Apple (AAPL) og iPhone. Uten det enorme globale markedet for mobiltelefoner som allerede var etablert hadde iPhone kanskje ikke vært en like vedvarende suksess. Når det gjelder teknologiselskaper spiller nettverkseffekter en spesielt viktig rolle.

Hvordan unngå overprisede vekstaksjer

Vekstaksjer er tilsynelatende overpriset i utgangspunktet sammenlignet med de fleste andre aksjer fordi de har en svært høy P/E-ratio. Høy P/E betyr at aksjene er dyre i forhold til hvor mye penger selskapet faktisk tjener. Dette er imidlertid normalt for vekstaksjer.

Til tross for at de er relativt dyre sammenlignet med andre aksjer er vekstaksjer likevel attraktive for mange investorer på grunn av det store potensialet for høy avkastning. Dette fordi P/E reflekterer forventninger om fremtidig inntjening. Men vekstaksjer kan også være overpriset dersom P/E er urealistisk høy i forhold til forventningene.

Forholdstallene pris-til-salg (P/S) og pris-til-inntjening (P/E) kan gi investorer nyttig innsikt i hvor vidt en vekstaksje er overpriset i forhold til gjeldende vekstprognoser. En relativt lav P/S-ratio kombinert med forventning om høy salgsvekst kan være et godt tegn for fremtidige prisbevegelser. Forutsatt at markedsutsiktene i det brede markedet også er gode.

Dersom differansen mellom P/E og forward P/E er liten eller dersom forward P/E er lavere enn historisk P/E betyr dette at analytikere forventer at inntjeningen vil øke. Hvis derimot forward P/E er høyere enn dagens P/E forventes en nedgang i inntjeningen.

Ser man kun på et enkelt forholdstall isolert kan dette imidlertid være misvisende. P/E kan fortelle noe om forventet inntjening men verken historisk P/E eller forward P/E forteller oss noe om selskapets vekstrate.

Et selskap med en lavere forward P/E-verdi enn et annet selskap kan også ha en lavere vekstrate. Noe som i tilfelle gjør selskapet med høyere P/E til et mer attraktivt alternativ.  For å løse denne begrensningen kan man benytte et annet forholdstall som kalles PEG-ratio (Price-Earnings-Growth).

PEG-ratioen måler også forholdet mellom pris og inntjening per aksje, men tar i tillegg prosentvis inntjeningsvekst med i beregningen. PEG-ratio er et nyttig verktøy for å sammenligne selskaper innenfor samme bransje eller økonomiske sektor og gir et mer komplett bilde enn P/E alene.

Det finnes for øvrig ingen fasit når det kommer til å verdsette vekstaksjer og forholdstall som P/E gir ingen mening isolert sett. Finansielle forholdstall bær vurderes som et øyeblikksbilde i en større sammenheng. Det fungerer heller ikke å sammenligne to selskapers forholdstall på tvers av økonomiske sektorer og bransjer.

Fordi aksjekursen i så stor grad drives av forventninger om fremtidig vekst er vekstaksjer svært sårbare for stemningsskifter i markedet. Dersom markedsutsiktene skifter i negativ retning og makroøkonomiske forhold peker nedover kan aksjekursen falle raskt og tungt. Som vekstinvestor er det derfor nødvendig å følge nøye med på markedsprognoser og nyheter om generelle markedsforhold.

Hvordan henger markedsandeler sammen med vekstaksjer?

Et selskaps markedsandel er dets totale salg sammenlignet med det totale salget i bransjen. Jo større markedsandel, jo bedre fordi markedsandel er en indikator på inntektsvekst og konkurranseevne. Inntektsvekst og lønnsomhet kan øke prisen på selskapets aksjer. Vekstselskaper med gode (og voksende) markedsandeler kan være en utmerket investeringsmulighet.

Bunnlinjen

Vekstaksjer er mest attraktive når økonomien går bra og næringslivet nyter godt av økt etterspørsel og en økning i forbruk. Imidlertid kan visse nøkkelfaktorer bidra til at et vekstselskap gjør det bra i alle typer økonomiske miljøer.

Ikke alle vekstselskaper er like og vekstaksjer er sårbare for korreksjoner og perioder med lavkonjunktur. For vekstaksjer er derfor spesielt viktig å ha fokus på risikostyring.

Investering i vekstaksjer kan gi store gevinster og være svært lønnsomme for investorer. Dersom høy volatilitet og høy risiko ikke passer din investeringsstrategi kan det imidlertid være tryggere å satse på verdiaksjer eller utbytteaksjer. 

Dersom du likevel ønsker å være eksponert mot vekstaksjer, men ønsker redusert risiko kan aksjefond med en investeringsprofil rettet mot vekstaksjer være den beste løsningen for deg. Teknologifond består også typisk av en stor andel vekstaksjer.

ANNONSE